بودجه بندی درس علوم و فنون ادبی کنکور انسانی
نوشته شده توسط : sevda

داوطلبا با استفاده از بودجه بندی درس علوم و فنون ادبی کنکور انسانی ۱۴۰۰ می تونن از اهمیت دروس مختلف نسبت به بررسی سوالات کنکور سال های قبل آشنا بشن و بدونن برای کدوم مبحث باید وقت بیشتری برای مطالعه بذارن و برنامه ریزی دقیق تری برای کنکور داشته باشن .



برای همه بچه های کنکور بعد از اطلاع از منابعی که داخل کنکور ازشون سوال طرح میشه، اطلاع از نحوه بودجه بندی ها خیلی مهم تلقی میشه. بودجه بندی درس علوم و فنون ادبی هم مثل بقیه درسها، خیلی اهمیت دارهو ممکنه بپرسین اصلا این بودجه بندی چی هست و چرا اینقدر اهمیت داره؟

بودجه بندی درس ها یعنی اینکه بدونین تو یک درس مشخص، مثلا همین درس علوم و فنون ادبی برای رشته انسانی، از هر بخش چند تا سوال میاد. این جوری می تونین به اهمیت بعضی بخش ها و فصول پی ببرین و وقت بیشتری برای قوی شدن در اون بخش ها اختصاص بدین. حالا در ادامه این مقاله در خصوص بودجه بندی درس علوم و فنون ادبی ۱۴۰۰ و چگونگی مطالعه اون، با هم صحبت کنیم.

 

بودجه بندی درس علوم و فنون ادبی کنکور انسانی ۱۴۰۰

اگر شما بدونین که هر بخشی از درس علوم و فنون ادبی ۱۴۰۰ چند تا سوال داره در کنکور، به طور حتم دغدغه های ذهنی شما خیلی کمتر خواهد شد و در ضمن برنامه ریزی های جهت دار می تونین داشته باشین و از اتلاف وقت روی مباحث کم اهمیت تر جلوگیری می کنین.

به طور کلی سوالات رشته انسانی از منبع های متنوعی طراحی میشه و اطلاع از بودجه بندی درس علوم و فنون ادبی، طی چند سال متوالی برگزاری کنکور، این امکان رو به شما میده که موفق تر عمل کنین. چیزی که ما به عنوان بودجه بندی در اختیار شما میذاریم، در حقیقت تحقیق و جستجو در سوالات ادبیات تخصصی رشته انسانی طی سه سال اخیر هستن.

معنی لغت: ( سال 98 و 99) 1 سوال داشته.

تاریخ ادبیات و سبک شناسی: ( سال 98 ، 7سوال داشته) ( سال 99، 9تا سوال داشته)

عروض: ( سال 98، 8 تا سوال داشته) ( سال 99 ، 6 تا سوال)

قافیه: ( سال 98 و 99) هر دو سال 2 تا سوال داشته

آرایه ادبی: ( سال 98 ، 8 تا سوال)( سال 99، 7 تا سوال)

قرابت معنایی: ( سال 98،  4 تا سوال) ( سال 99، 5 تا سوال)

هر سال از این درس اختصاصی هم 30 تا سوال طرح میشه.

با توجه به این عدد و رقم ها، می تونین حدس بزنین که تقریبا 1400 هم قراره چه طور طراحی سوال وجود داشته باشه. مسلما قسمت هایی که در دو سال اخیر، بیشتر سوال داشتن امسال هم سوال بیشتری از اون قسمت ها طرح میشه و باید اون ها رو جدی تر بگیرین و بیشتر بخونین. البته منظور ما این نیست که برای بخش هایی که کمتر سوال ازشون میاد، اهمیتی قائل نشین بلکه منظورمون اینه که وقتتون رو براساس اولویت ها، تنظیم کنین.

بیشتر بخوانید: بودجه بندی کنکور انسانی

 

 

 

 

 

اهمیت بودجه بندی علوم و فنون ادبی کنکور انسانی ۱۴۰۰

درس علوم و فنون ادبی برای بچه های رشته انسانی جزو دروس تخصصیه و در نتیجه برای بهتر شدن رتبه و تراز نمراتتون باید، درصد بالاتری رو در این درس بزنین تا بتونین قبولی در رشته خوب و مورد نظرتون در دانشگاه تراز اول‌تر، تضمین کنین.

این وسط بودجه بندی درس علوم و فنون ادبی 1400، به شما کمک میکنه که با توجه به اینکه از چند و چون تعداد سوالات سر در بیارین، پس می تونین برنامه ریزی دقیق تری داشته باشین تا در قسمت هایی که از نظر شما نقطه ضعف دارین، بیشتر وقت بذارین و به راحتی نمره اون قسمت رو از دست ندین.

البته فقط اینکه بودجه بندی دروس رو بدونین، کافی نیست! شما باید تکنیک های تست زنی رو هم بلد باشین. برنامه ریزی دقیق و مدون داشته باشین. تست زنی های مداوم و رفع اشکال در زمان مناسب خودش هم داشته باشین. اینکه دروس رو کی جمع بندی کنین، کی خلاصه کنین و چند بار مرور کنین، همه و همه از مواردیه که در کنار بودجه بندی خیلی مهمه.

بعضی از مباحث اصلا داخل کنکور سوال ندارن و شما فقط با مفاهیم اون ها برای اینکه پیش نیاز قسمت های دیگه هستن، آشنایی باید داشته باشین و نیازی نیست که از اون قسمت ها تست زنی داشته باشین و مرورشون کنین. این یعنی صرفه جویی در زمان. می بینین که اطلاع از بودجه بندی ها مخصوصا در دروس اختصاصی تون مثل بودجه بندی درس علوم و فنون ادبی ۱۴۰۰، خیلی می تونه کمک حالتون باشه.

 

بودجه بندی درس علوم و فنون ادبی کنکور انسانی

 

در مقاله زیر کنکور انسانی سال گذشته به طور کامل تحلیل شده و می تونین با خوندن اون با روند سوالات بیشتر آشنا بشین.

بیشتر بخوانید: تحلیل کنکور انسانی

 

نحوه مطالعه علوم و فنون ادبی در کنکور انسانی ۱۴۰۰

بهتره برای اینکه بتونین بیشترین بازدهی رو در مورد درس خوندنتون داشته باشین، با یک سری روش ها شما رو آشنا کنیم. این روش ها برای همه درس هاتون از جمله درس علوم و فنون ادبی رشته انسانی خیلی می تونه موثر واقع بشه.

خلاصه نویسی:

شما وقتی یک مبحث رو تمام و کمال خوندین و مفهومی یاد گرفتین( دقت کنید مفهومی نه حفظی! اینکه خیلی ها فکر میکنن درسهای رشته انسانی حفظ کردنیه، خیلی غلطه!! باید مفهوم عبارات رو یاد بگیرین تا بتونین به سوالهای مفهومی کنکور هم جواب بدین)، شروع کنین به خلاصه نویسی.

یعنی نکات مهم و طلایی که از نظر شما و خود متن، خیلی اهمیت داره رو جایی با زبون خودتون خلاصه نویسی کنین. بعدها هر وقتی خواستین این بحث رو مرور کنین دیگه احتیاجی نیست از اول تا آخر بحث رو دوباره بازخونی کنین و فقط کافیه اون نکات و خلاصه نویسی رو یک نگاهی بندازین تا کل ماجرا دستتون باید و دوباره تو ذهنتون تداعی بشه. این خلاصه نویسی ها می تونه طبق بودجه بندی دروس، مثل بودجه بندی درس علوم و فنون ادبی، اتفاق بیفته.

 

روش تست زنی:

تکنیک های تست زنی خیلی متنوع هستن اما با کمک این روش ها، هم می تونین سرعت عمل تون رو بالا ببرین و هم مدیریت زمان رو یاد بگیرین و هم بر استرس هاتون غلبه کنین. می تونین سوالاتی که فکر می کنین وقتگیر هستن و سخت رو علامت بزنین، بذارین برای بعد یا سعی کنین سوالات رو درست در زمانی که سازمان سنجش مشخص کرده جواب بدین. کم و زیاد نکنین این زمان استاندارد رو.

سعی کنین از تست های ساده شروع کنین تا توی ذوق تون هم نخوره. تست های مشکل رو اگر اول شروع کنین ممکنه با جواب ندادن بهشون، ناامید بشین که این خیلی بده. برای تست زنی یک روش دیگه هم هست به نام حذف گزینه های غلط. بین 4 تا گزینه اونایی که صددرصد میدونین اشتباهن رو کنار بذارین تا راحت تر بتونین تصمیم گیری نهایی رو داشته باشین.

حتما مضمون سوال رو به خوبی بخونین و درک کنین. و مورد دیگه هم اینکه ممکنه بین 4 تا گزینه، 2 تا گزینه باشن که 180 درجه با هم فرق دارن! مطمئن باشین جواب درست یکی از این دوتاست. وقتتون رو بذارین رو این دو تا گزینه.

برای اطلاع از همه تکتیک ها تست زنی در کنکور می تونین مقاله زیر رو بخونین.

بیشتر بخوانید: روش های تست زنی

بررسی سوالات کنکورهای سال های قبل:

یکی دیگه از کارهایی که میتونه بازدهی رو در درس خوندن بالا ببره، اینه که سوال های مربوط به دو سه سال کنکور قبلی رو حتما مطالعه کنین. بالاخره سوالات همینا هستن که هر چند سال یه بار تکرار میشن.

 

مرور:

این مورد خیلی مهمه. هیچی به اندازه مرورهای به موقع و متوالی، نمی تونه مطالب رو در ذهنتون جا بندازه و ملکه کنه. مرور باید هر چند وقت یکبار اتفاق بیفته و گرنه چیزایی که خوندین از ذهنتون میپره. قبلا هم گفتیم برای مرور کردن مطالب می تونین از یادداشت های خلاصه برداری شده تون استفاده کنین تا سرعت عملتون هم بالاتر بره.

 

توجه به ضریب این درس با توجه به زیرگروه مدنظر:

اگر شما با توجه به رشته مورد علاقه‌تون و زیرگروهی که در آن قرار داره، به سوالات درس علوم و فنون ادبی در کنکور پاسخ بدین، در قبولی یا عدم قبولی در اون رشته خیلی می تونه موثر باشه. این درس در زیرگروه شماره 1، ضریب 4 داره و در بقیه زیرگروه ها ضریب 2 داره.

پس متوجه اهمیتش در زیرگروه شماره 1 هستین. یعنی اگر یک سوال علوم و فنون ادبی رو درست جواب بدین 4 برابر میشه و این با توجه به بودجه بندی درس علوم و فنون ادبی، یعنی، هر یک جواب درست، 4 برابر شما رو به اون رشته نزدیکتر میکنه. بودجه بندی در اینجا به شما کمک میکنه که تمام هم و غم خودتون رو بذارین برای بخش هایی که سوالات زیادی ازشون قراره طراحی بشه.

برای اطلاع از ضرایب دروس انسانی در زیر گروه های مختلف می تونین مقاله زیر رو بخونین.

بیشتر بخوانید: زیر گروه های انسانی

منابع مناسب برای مطالعه علوم و فنون ادبی در کنکور انسانی ۱۴۰۰

مهمترین و اصلی ترین منبع برای کنکور هر رشته ای، کتاب درسی تونه این قضیه برای درس علوم و فنون ادبی هم صادقه. اما با توجه به تعداد شرکت کننده ها و اینکه همه باید برای رفتن به دانشگاه های تراز اول بجنگن، پس بهتره با منابع کمک آموزشی و تست زنی هم آشنایی داشته باشین تا مهارت هاتون بالاتر بره. منابعی که با توجه آخرین تغییرات کتب درسی تدوین شده باشن، مطالب مهم و کلیدی در اون ها ذکر و اشاره شده باشن.

کتابی که بتونه تا حدودی شما رو با نحوه طراحی سوال های سال های قبل آشنا کنه و در یک کلام همراهتون باشه. نکته مهم دیگه اینکه تا وقتی یک درس رو مثل همین درس علوم و فنون ادبی، رو کاملا مفهومی یاد نگرفتین سعی نکنین با منابع کمک آموزشی؛ راه رو کوتاه کنین و میونبر بزنین. تا کامل مطلب رو متوجه نشین، تست‌زن خوبی نمی شین. تست ها خیلی هاشون حالت مفهومی دارن و عمقی. دقیق مطالعه کنین تا نتیجه بهتری بگیرین.

اگه بعد از خوندن این مقاله باز سوال یا ابهامی در خصوص بودجه بندی درس علوم و فنون ادبی​ کنکور انسانی 1400 دارین می تونین از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی تحصیلیکو با کارشناسای تحصیلیکو در ارتباط باشین و همه سوالاتتون رو بپرسین . 

در ادامه بخوانید: بهترین منابع کنکور انسانی

 

 

 

 



سوالات متداول

 

1- ✔️ چه جوری می تونیم با مباحث پر تکرار درس علوم فنون ادبی آشنا بشیم ؟

✔️ برای اطلاع از مباحث پر تکرار می تونین از بودجه بندی این درس کمک بگیرین که این بودجه بندی در این مقاله گذاشته شده .

2- ✔️ اطلاع بودجه بندی درس علوم و فنون ادبی چه کمکی به داوطلبا می کنه ؟

✔️ همون طور که در این مقاله به طور کامل توضیح دادیم ، داوطلبا با استفاده از این بودجه بندی ها می تونن مباحث مهم رو بشناسن و برنامه ریزی دقیق تری انجام بدن

3- ✔️ چه جوری می تونیم درصد بالایی از درس علوم و فنون ادبی کنکور انسانی داشته باشیم ؟

✔️ یکی از راه هایی که باعث میشه بتونین درصد بالایی از این درس تو کنکور داشته باشین اطلاع از بودجه بندی اونه که توضیحات بیشتر در این مقاله داده شده.

منبع : بودجه بندی درس علوم و فنون ادبی کنکور انسانی





:: بازدید از این مطلب : 53
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 31 فروردين 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: